SIEDZENIE TO NAJGORSZA POZYCJA DLA CZŁOWIEKA

SIEDZENIE TO NAJGORSZA POZYCJA DLA CZŁOWIEKA

  • Post category:Lifestyle

Siedzenie to pozycja, w której przebywasz najczęściej. Siedzisz właściwie wszędzie: w pracy, w kawiarni, w autobusie, w samochodzie, w domu i u znajomych. W takim ułożeniu ciała spędzasz większą część doby. 

To dlaczego ta pozycja jest niekorzystna? 

Bo jest statyczna, bo się w niej nie ruszasz. Twój organizm jest przystosowany do ruchu. Układ krążenia, oddechowy, mięśniowy, kostny lepiej funkcjonują w ruchu. 

Od zamierzchłych lat człowiek więcej czasu spędzał przemieszczając się, polując. Jednak wraz z rozwojem cywilizacji i dążenia do wygody zaczął spędzać czas w pozycji siedzącej. Aktualnie w tej pozycji jest w stanie przebywać nawet 10 – 12 godzin dziennie. 

Podczas siedzenia Twoje mięśnie nie pracują, a kiedy nie pracują to się skracają, czyli obkurczają. Stają się słabsze. Nie są w stanie utrzymać prawidłowej postawy, a to może prowadzić do powstania bólu. 

A co zrobić, kiedy musisz siedzieć? 

Oto kilka prostych wskazówek:

🪑 zadbaj o wygodny fotel, który podeprze kręgosłup w odcinku lędźwiowym (tutaj jest lordoza czyli wygięcie do przodu, dobry rozwiązaniem może być włożenie poduszki między oparcie a plecy)

🪑 wysokość fotela dopasuj do swojego wzrostu, stopy powinny być oparte o podłoże

🧘‍♀️ siadaj w pozycji lekko odchylonej

🧘‍♀️ dopasuj wysokość biurka do własnej wysokości, siedząc powinnaś swobodnie oprzeć przedramiona o blat

🪑 przysuń fotel, nie wypychaj barków do przodu

🖥 przybliż monitor, tak żeby nie wyciągać głowy (uszy powinny być nad barkami)

🖥 monitor powinien być na wysokości wzroku lub nieco poniżej (lepiej patrzeć lekko w dół niż do góry czy w bok)

🤸 ruszaj się w trakcie pracy do przodu, do tyłu, na boki, cokolwiek przyjdzie Ci do głowy, Twój organizm sam Ci podpowie

🤸 staraj się robić przerwy, najlepiej co godzinę (zmieniaj wtedy pozycję ciała lub wykonuj ćwiczenia rozluźniające mięśnie obręczy barkowej i miednicznej, poza rozluźnieniem mięśni poprawisz także krążenie krwi)

🤸 jeżeli masz pracować długo to lepiej wstać (w ostatnim czasie coraz popularniejszy jest model pracy w pozycji stojącej tzw.standing desk; dobrym rozwiązaniem byłoby pracowanie na zmianę w pozycji siedzącej i stojącej)

I jeszcze jedno, jeśli możesz to drogę do i z pracy pokonuj na piechotę lub rowerem, kiedy masz daleko to może chociaż część tej drogi się przespaceruj np. wysiądź jeden przystanek wcześniej. Dotlenisz się, poprawisz krążenie krwi. Do domu dotrzesz mniej zmęczona i z większą energią. Pamiętaj, że wszystko się sumuje i całe życie pracujesz na swoje dobre samopoczucie w przyszłości. Dbając o swój organizm poprzez zapewnienie mu minimalnej, ale regularnej dawki ruchu gwarantujesz sobie lepszą kondycję psychiczna i fizyczną.