ODWODNIENIE – JAK WPŁYWA NA NASZ ORGANIZM?

ODWODNIENIE – JAK WPŁYWA NA NASZ ORGANIZM?

Pacjenci, którzy trafiają do oddziałów szpitalnych często proszą o wzmacniającą kroplówkę, bo po niej czują się dużo lepiej. Co jest w tej wzmacniającej kroplówce? Cudowny lek uzdrawiający większość chorych? Coś co regeneruje ludzki organizm?

Ta cudowna kroplówka to roztwór soli fizjologicznej o określonym stężeniu, najczęściej   0,9%

Jest to środek nawadniający i uzupełniający niedobór elektrolitów. Podając dożylnie taki płyn wypełniamy łożysko naczyniowe. Przechodzą bóle głowy, zawroty głowy, osłabienie, suchość w ustach, zaburzenia koncentracji, zaparcia, roztargnienie, senność, drętwienie kończyn, twój mocz z ciemnożółtej zmienia barwę na słomkową. Jednym słowem ustępują objawy ODWODNIENIA.

            Żeby uzyskać taki sam efekt i dobrze się czuć każdego dnia wystarczy codziennie wypić ok 1,5-2 litrów wody. Dorosłe kobiety potrzebują około 2 l płynów na dobę, mężczyźni 2,5 l. Więcej płynów na kilogram masy ciała wymagają dzieci niż dorośli.

Uważa się, że problem odwodnienia dotyczy aż 60% osób po 70. roku życia — bardzo często podeszły wiek zaburza bowiem funkcjonowanie mechanizmu  pragnienia.

Objawami odwodnienia organizmu u dzieci są najczęściej zmęczenie, brak apetytu, nie odczuwanie pragnienia, ściągnięta skóra, suche usta, mniejsza częstotliwość oddawania moczu, apatia lub duże pobudzenie. U niemowląt jednym z objawów może być zapadnięte ciemiączko.

Dziecko posiada znacznie szybszy metabolizm, co przekłada się na szybszy ubytek wody. Dlatego tak istotne jest, aby nie dopuścić u dziecka do odwodnienia. Już utrata około 10% wody z organizmu dziecka wymaga podjęcia działań w szpitalu.           

            Źródłem wody w 70-80 proc. są napoje, a 20-30 proc. zapotrzebowania na nią pokrywają pokarmy (np. w chlebie jest jej 30-40 proc., w mięsie do 65 proc., jeszcze więcej w gotowanym makaronie).

Dlatego najlepiej jest pić wodę niegazowaną w małych porcjach np co 15-20 minut po 1-3 łyki.

Tak przyjmowana woda ma szansę zatrzymać się w naszym organizmie na dłużej.

            Około 0,6 l wody dziennie wydalane jest przez skórę, około 0,4 l z oddechem, na ogół około 1,5 l z moczem, niewielka ilość ze stolcem. Łączna dobowa utrata wody z organizmu wynosi prawie 2,5 l. Latem i podczas intensywnego wysiłku fizycznego ucieka wraz z potem przez skórę o wiele więcej litrów wody. Musimy pamietać, żeby uzupełniać te niedobory. Kiedy będziemy świadomie o tym myśleć łatwiej będzie nam sięgnąć po szklankę wody. Dzieciom należy o tym regularnie przypominać, a wyrobimy w nich samodyscyplinę i póżniej będą to robiły automatycznie, co przyda się także w starszym wieku.

            Nie czekaj, aż poczujesz pragnienie. Jeśli chce Ci się pić, to sygnał że Twój organizm jest już odwodniony.

Dodaj komentarz