JAK ODPOCZĄĆ DOBRZE I SKUTECZNIE?

JAK ODPOCZĄĆ DOBRZE I SKUTECZNIE?

Nie da się żyć w ciągłym biegu i stresie. Ciało i umysł nie mogą przebywać w stanie podwyższonej aktywności przez długi czas. Potrzebny im relaks. A nie da się pracować i odpoczywać jednocześnie.

            Neuropsycholog D. Levitin opisuje podstawowy mechanizm ludzkiej koncentracji. Mózg ustawicznie przechodzi pomiędzy dwoma typami koncentracji-executive focus, czyli uwagą wykonawczą-ukierunkowaną na cel oraz wondering focus-uwagą wędrującą, która włącza się kiedy np.bez celu patrzymy w gwiazdy lub na morze. Wzajemnie się one wykluczają. Możemy się albo koncentrować na celu np. robimy kawę, albo się relaksujemy. Dlatego odpoczynek przed TV lub komputerem na nikłą wartość regeneracyjną.

            Jeśli nie relaksujemy się właściwie zużywa się za dużo energii, a w miarę upływu godzin i dni spada nasza wydajność. Traktując odpoczynek jako stratę czasu narażamy się na wystąpienie u nas zaburzeń depresyjno-lękowych. Wszechogarniająca wielozadaniowość, natłok bodźców męczy nasz mózg. Nasza uwaga jest poświęcona kilku rzeczom na raz. Dlatego ważna jest umiejetność odpoczywania od śmieciowych informacji.

            Dla umysłu nie ma nic lepszego niż spacer, spotkanie przy kawie z przyjaciółmi, no i oczywiście sen. Badania Rochester Medical Center dowodzą, iż podczas snu kurczą się w mózgu komórki glejowe, zwiększajac wolną przestrzeń pomiędzy neuronami. Mózg pozbywa się odpadów powstałych w nim w trakcie aktywności umysłowej w fazie czuwania. Jeśli śpimy za mało mózg nie ma szansy oczyścić przestrzeni miedzyneuronalnej. To dlatego w pewnej chwili zastygamy w bezruchu nie pamiętając po co poszliśmy albo co chcieliśmy powiedzieć. To sygnał że najwyższa pora przełączyć się na tryb OFF.

            Ale jak odpocząć dobrze i skutecznie?

Główny problem to to, iż chcemy wszystko zaplanować. Wypełniamy swój wolny czas ze strachu, że albo nie będziemy wiedzieć co ze sobą zrobić, albo że szkoda zmarnować dzień lub kilka godzin. Najlepszym odpoczynkiem dla mózgu jest trening relaksacyjny, spacer, głębokie oddychanie, medytacja czy joga. Podczas takich ćwiczeń następuje zwolnienie fal alfa, mózg się wycisza.

            Skoro potrafimy w kalendarzu zaplanować naszą pracę, zaplanujmy także odpoczynek, nawet krótki. Dajmy mózgowi odetchnąć! Podziękuje nam kreatywnością i entuzjazmem. Warto!!!

Dodaj komentarz