GLUKOZA A FUNKCJONOWANIE OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO

GLUKOZA A FUNKCJONOWANIE OŚRODKOWEGO UKŁADU NERWOWEGO

Nasze ciało czerpie energię z pożywienia. Głównym paliwem dla OUN jest glukoza. Mózg zużywa jej ok 20% ogólnej puli. Unikanie hipoglikemii (⬇️glukozy spowodowany brakiem śniadania lub zbyt długimi przerwami między posiłkami) jak i hiperglikemii (⬆️cukier po np.białym pieczywie, słodyczach) są korzystne dla mózgu.                    

Dodatkowo ⬆️glukozy przyspiesza procesy jej utleniania w komórkach co zwiększa produkcję wolnych rodników. Mogą one powodować uszkodzenia komórek nerwowych. Przeciwutleniacze zawarte są w warzywach i owocach, przyprawach i zielonej herbacie. Neutralizują wolne rodniki.

            Do prawidłowego funkcjonowania OUN oraz dobrego samopoczucia niezbędne są neuroprzekaźniki tj.serotonina. Powstaje ona z tryptofanu. Dobrym jego źródłem są: jajka, produkty mleczne, mięso i ryby, banany, pestki dyni i awokado. Do przekształcenia tryptofanu w serotoninę potrzebne jest żelazo i wit.B6. Stąd ich niedobry skutkują depresją, problemem ze snem. Bogatym źródłem tej witaminy są: kasza gryczana, papryka, kapusta, szpinak. Acetylocholina wpływa na uwagę i pamięć. Powstaje z choliny, której mogą dostarczyć: jaja, wołowina, masło, warzywa strączkowe.

            Sposób odżywiania ma ogromny wpływ nie tylko na koncentrację i pamięć, refleks czy radzenie sobie ze stresem ale również na stan emocjonalny.

Dodaj komentarz